elif mutu
18 Takipçi | 7 Takip
21 05 2013

Sinemanın Dahi Görüntü Yönetmenleri

Sinema öylesine büyülü bir dünya ki bu dünyada emek verenlerin sayısı bir hayli fazla. Sadece Türkiye ‘de bir film setinde ortalama 75 kişi çalışmakta. Hollywood ‘ta ise bu rakam 2 hatta 3 katına çıkabiliyor. Kuşkusuz filmin çekim aşaması en can alıcı noktalardan biri. Yönetmen, yardımcı yönetmen, sanat yönetmeni, ışık şefi, ses operatörü… Birinde yaşanacak bir aksaklık her şeyin çöpe atılmasına dahi neden olabiliyor. Hatta Yılmaz Erdoğan ‘ın son filmi Neşeli Hayat ‘ın setinde çekimlerden sonra kameranın bozuk olduğu fark edildi ve birçok sahne en başından çekildi. Yönetmen, senarist, editör gibi en önemli vasıflar, görüntü yönetmeni sayesinde istediklerine ulaşabilmekteler. Bu yazımda kimi filmleri ölümsüz hale getiren önemli görüntü yönetmenleri hakkında birtakım bilgiler vereceğim. Tabii ki bu listede Türk ustalar da var. Onlar olmasa sinema bu kadar büyülü olabilir miydi?   Janusz Kaminski 1959 yılında Polonya ‘da doğan Kaminski belki de günümüzün en tanınan görüntü yönetmeni. Bir Steven Spielberg klasiği olan Schindler ‘in Listesi filmindeki siyah beyaz tabloları onu üne kavuşturdu. O filmden sonra Spielberg ‘in bugüne kadarki tüm filmlerinde ona eşlik etti. Jerry Maguire, Kelebek ve Dalgıç gibi filmlerde de ustalığını gösterdi. Lost Souls filmini ise kendi yönetti. Ama en başarılı görüntü yönetmenliğini fikrimce Münih filminde yaptı. Renklerin dönemsel kusursuz kullanımı onu bir dahi haline getirdi. Şimdilerde ise Spielberg ‘in 60 ‘ların Amerika ‘sında geçen tarihi ve politik bir olayla ilgili yeni filmin... Devamı

21 05 2013

Türk Sinema Tarihi 1981 - 1990 Dönemi

Türk Sinema Tarihi 1981 - 1990 Dönemi |  görsel 1

1981 72 film çekildi. 100. yıldönümü nedeniyle Atatürk Yılı olan 1981'de Remzi Jöntürk, Cüneyt Arkın'la Öğretmen Kemal'i çekti. Ancak bu fırsatı yeteriyle değerlendiremedi. Büyük bir yatırımla süper prodüksiyon özellikleri taşıyan Toprağın Teri, Natuk Baytan'ın en iyi filmi oldu. Ancak çeşitli ülkelere satılan film, konusu açısından Türk sinemasına önemli bir ses getiremedi. Türkan Şoray, Yaşar Kemal'in romanından beyaz perdeye uyarladığı Yılanı Öldürseler'le yönetmenliği tekrar denedi. Ömer Kavur'un Füruzan'dan uyarladığı Ah Güzel İstanbul ile Kırık Bir Aşk Hikayesi; Atıf Yılmaz'ın Deli Kan'ı, Ali Özgentürk'ün At'ı ve Sinan Çetin'in Çirkinler de Sever'i yılın özgün denemeleri olarak dikkati çektiler.   En iyi birinci filmin seçilemediği 18. Antalya Film Festivali, 2 yıllık bir aradan sonra tekrar düzenlendi. · En iyi 2. film: Ah Güzel İstanbul (Ömer Kavur) · En iyi 3. film: Gül Hasan (Tuncel Kurtiz) · En iyi yönetmen: Erden Kıral (Bereketli Topraklar Üzerinde) · En iyi senaryocu: Tuncel Kurtiz (Gül Hasan) · En iyi görüntü yönetmeni: Salih Dikişçi (Bereketli Topraklar Üzerinde) · En iyi özgün müzik: Nedim Otyam (Derya Gülü) · En iyi kadın oyuncu: Meral Orhonsay (Derya Gülü) · En iyi erkek oyuncu: İhsan Yüce (Derya Gülü) · En iyi yardımcı kadın oyuncu: Meral Çetinkaya (Hazal) · En iyi yardımcı erkek oyuncu: Yaman Oktay (Bereketli Topraklar Üzerinde) Strasbourg Avrupa Film Festivali'nde Erden Kıral'ın Bereketli Topraklar Üzerinde adlı yapı... Devamı

21 05 2013

Türk Sinema Tarihi 1971 - 1980 Dönemi

Türk Sinema Tarihi 1971 - 1980 Dönemi |  görsel 1

1971 Film sayısı gene giderek tırmanıyor. Bu kez tam 265 film çekildi. Arzu Okay, Tarık Akan ve Murat Soydan sinemanın yeni oyuncuları. Oyuncu Lale Oraloğlu ve Fikret Hakan, yönetmenliğe soyundular. Metin Erksan, Emel Sayın'lı Makber, Feride ve Hicran gibi filmlerle tür değiştirerek tüm ustalığını gizli bir "arabesk"e teslim etti. Ancak içerik yönünden, yani seçtiği konularda büyük bir gerileme kaydederken, usta sinema anlatımında bir şey yitirmedi. Lütfi Akad da "şarkılar" modasına uyup Zeki Müren'le Rüya Gibi'yi, Orhan Gencebay'la Bir Teselli Ver'i yönetti. Ne var ki ilk arabesk eğilimli filmlerden biri olan Bir Teselli Ver her yönden Akad için büyük bir "fiyasko" oldu. Süreyya Duru'nun Keloğlan adlı masal türündeki filmi, tüm bölgelerde beklenmedik bir "gişe hasılatı" elde etti. Yılmaz Güney, Ağıt'la destansı sinemasını geliştirirken Acı'yla, özelliklede Umutsuzlar'la şiirli ve olgun bir anlatım biçimi ortaya koydu. Bir kaçakçı çetesinin öyküsü üzerine kurulan ve bir tragedya boyutlarına ulaşan Ağıt, Venedik Film Şenliği'nde elemeyi kazanıp 10 film arasına girmeyi başarır. Baba ise yaygın bir seyirci kesimine inip yılın "büyük iş" yapan filmi olur.   3. Adana Film Festivali sonuçları: · En iyi film: Ağıt (Yılmaz Güney) · En iyi 2.film: Acı (Yılmaz Güney) · En iyi 3.film: Umutsuzlar (Yılmaz Güney) · En iyi yönetmen: Yılmaz Güney · En iyi senaryo: Yılmaz Güney (Ağıt) · En iyi görüntü yönetmeni: Gani Turanlı (Acı, Ağıt, Umutsuzlar) · En iyi film müziği:Metin Bükey (Acı) · En iyi kadın oyuncu: Fatma Girik (... Devamı

20 05 2013

Türk Sinema Tarihi 1961 - 1970 Dönemi

Türk Sinema Tarihi 1961 - 1970 Dönemi |  görsel 1

1961 Film sayısı giderek tırmanıyor. Bu yıl tam 113'e ulaştı. Türker İnanoğlu'nun Hancı'sı ile Ümit Utku'nun Yaban Gülü büyük gişe hasılatları elde ettiler. Nejat Saydam'ın Küçük Hanımefendi adlı filmi oyuncu Belgin Doruk'a yeni bir ün sağlarken, bu arada "hanımefendi-beyefendi" türünde dizilerin modasına da yol açtı. Münir Hayri Egeli Kolsuz Bebek'le ilk kez sinemamızda birbirinden bağımsız, üç öykülü film denemesini gerçekleştirdi. Oyunculardan Muzaffer Tema ile Kenan Pars yönetmenliğe başladılar. Ülkü Erakalın, Süreyya Duru, Natuk Baytan ve Halit Refiğ ilk filmlerini çektiler. Oyuncu Orhan Günşiray, polisiye filmlerin "yerli Mayk Hammer"i olarak tipine otururken, bu tür sinemaya da yeni bir aksiyon getirdi. Senaryocu Vedat Türkali ile işbirliğine girişen Ertem Göreç olumlu bir başarı kazandı. Konut sahibi olmak için çırpınan bir avuç insanın öyküsünü dürüst bir çaba içinde görüntülediği Otobüs Yolcuları, yılın en iyi filmlerinden biri oldu. Sinema eleştirmeni Halit Refiğ, geçirdiği asistanlık döneminden sonra Yasak Aşk'la bir ilk film ortaya koydu. İstanbul Belediyesi, Sanat Festivali'ne ek olarak, bir "Yerli Filmler Yarışması" düzenledi: · En başarılı film: Kırık Çanaklar (Memduh Ün) · En başarılı yönetmen: Memduh Ün · En başarılı senaryo: Metin Erksan (Gecelerin Ötesi) · En başarılı görüntü yönetmeni: Turgut Ören (Ölüm Peşimizde) · En başarılı kadın oyuncu: Lale Oraloğlu (Kırık Çanaklar) · En başarılı erkek oyuncu: Eşref Kolçak (Namus Uğruna) · En başarılı yardımcı kad... Devamı

20 05 2013

Türk Sinema Tarihi 1931 - 1950 Dönemi

Türk Sinema Tarihi 1931 - 1950 Dönemi |  görsel 1

1931 Muhsin Ertuğrul'un İstanbul Sokaklarında adlı filmi, Türk sinemasının ilk ortak yapımıdır (Türk-Mısır-Yunan). Semiha Berksoy, Talat Artemel, İ. Galip Arcan gibi Türk oyuncuların yanı sıra Mısırlı Azize Emir, Yunanlı Gavrilides'in başrollerini paylaştığı filmin seslendirme (dublaj) işlemi Paris'teki Espinay stüdyolarında yapılır. Bu nedenle İstanbul Sokaklarında ilk film sayılır. Yani sessiz çekilip sonradan dublaj sistemiyle seslendirilmiştir. 1932 Dâr-ül-bedayi (tiyatrocular) oyuncularından (Atıf Kaptan, Ferdi Tayfur, Mahmut Moralı, Hadi Ün, Hazım Körmükçü, Sait Köknar, Ercüment Behzat Lav) egemen olduğu dönemde ve bu oyuncularla çekilen Bir Millet Uyanıyor Muhsin Ertuğrul'un en önemli filmi kabul edildiği gibi, Türk sinema tarihimizin de ilk yüz akı filmlerimizden biridir. Ve ilk kez bir oyuncu halk içinde ünlenip öne çıkar. Bu oyuncu Yahya Kaptan rolüyle Atıf Kaptan'dır. Ertuğrul, Kaçakçılar'la çalışmalarını sürdürürken, İpek Film Şirketi de Nişantaşı'nda ilk sesli stüdyoyu kurup işlemlere başlar. Bu yıl, ilk şekliyle hazırlanan Sinema Filmlerinin Kontrolü Hakkında Talimatname'de yürürlüktedir. 1933 4 uzun, 3 kısa öykülü film çekildi. Güldürüler, vodviller ve operet türü filmlerin yılıdır. Muhsin Ertuğrul, Karım Beni Aldatırsa, Söz Bir Allah Bir ve Fena Yol adlı filmlerini gerçekleştirir. Fena Yol, Türk sinemasının ikinci ortak yapımıdır (Türk-Yunan). Bu ara Ertuğrul; Mümtaz Osman takma (müstear) adıyla senaryo çalışmaları yapan Nâzım Hikmet'le (Ran) birlikte Cici Berber'i yönetir. Nâzım Hikmet'in kısa öykülü film çalışması Düğün Gecesi/ Kanlı Nigâr'dan sonr... Devamı

17 05 2013

Türk Sinema Tarihi 1914 - 1931 Dönemi

Türk Sinema Tarihi 1914 - 1931 Dönemi |  görsel 1

1914 1908 yıllarından başlayarak çeşitli kentlerde halka açılan sinema salonları, gösterilerini yabancı uyruklu ve Türkiye'de ki azınlıkların egemenliğinde sürdürürken devreye Cevat Boyer'le Murat Bey'ler girer. Ve Şehzadebaşı'nda Milli Sinema adı verilen "ilk Türk sineması" açılır (19 Mart). Ardından, İstanbul Sultanisi'nde film gösterileri düzenleyen Şakir Seden'le Fuat Uzkınay, Sirkeci'de lokantacılık yapan Ali Efendi'yi (Öztuna) ikna ederek ikinci Türk sinemasının açılmasını sağlarlar (6 Temmuz). Ve sinemaya Ali Efendi adı verilir. Çünkü Ali Efendi, bu kuruluşun asıl büyük hissedarları olup, Şakir ve Kemal Seden kardeşlerin de amcalarıdır.   I.Dünya Savaşı'nın başladığı günlerde yedek subaylığını yapan Fuat Uzkınay, Türk sinema tarihinin ilk filmini çeker. Ayastefanos'taki Rus Abidesinin Yıkılışı adını taşıyan ve tarihi anısı olan bu film, 150 metre uzunluğunda bir belgeseldir. Ve işte 14 Kasım 1914'le Türk sinemasının gerçek doğum tarihi gerçekleşir. Bir yıl sonra (1915) Harbiye Nazırı Enver Paşa'nın emriyle Merkez Ordu Sinema Dairesi kurulunca, Türkiye'de sinemayı tanıtma konusunda büyük katkıları olan Sigmund Weinberg de bu kurumun başına getirilir. Yardımcısı da Fuat Uzkınay'dır. Weinberg, savaşla ilgili ve Türkiye'yi ziyarete gelen imparatorların gezi belgesellerini çekerken, bu ara Enver Paşa'yı ikna edip öykülü uzun film denemesine de girişecekti. Dönemin en çok tutulan tiyatro oyunu Leblebici Horhor'u çekmeye başladıktan bir süre sonra, oyuncularından birinin ölmesiyle film yarım kaldı. İkinci öykülü filmi olan Himmet Ağanın İzdivacı'nın ise oyuncuları Çanakkale Savaşı nedeniyle askere alınınca, bu denemesi de i... Devamı